Hier komt een promotie actie in te staan nu voor slechts € 665. Meer info

Afslanken: 6 tips om zo gemakkelijk mogelijk af te vallen

We kennen het allemaal wel: je favoriete broek die toch net ietsje strakker zit dan normaal. En waarbij je – als je het eerlijk toegeeft – je buik moet intrekken om de knoop te kunnen sluiten. 

Waarschijnlijk kwam je op deze pagina terecht omdat je dit ook meemaakt en op zoek bent naar een manier om te vermageren? Dan heb je geluk, want in dit artikel geven we je zes tips om je overtollige kilo’s kwijt te raken. Maar eerst een woordje uitleg over afslanken en hoe dit juist werkt.

Afslanken: Wie, wat en hoe?

Afslanken is geen piece of cake. Integendeel zelfs, want cake is nu eenmaal iets dat je moet vermijden als je vetten wilt verliezen. Bovendien is het voor iedereen anders, en is er dus geen een gouden raad die je kunt volgen om te vermageren. Bijgevolg is er ook geen ideaal dieet.

De logica achter afvallen is echter simpel, volgens Christophe Matthys die professor is aan de KU Leuven. De voornaamste regel is om ervoor dat zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt

Door minder te eten zal ons lichaam gebruikmaken van de opgeslagen energie in onze vetcellen en dus aan vetverbranding doen. Deze zullen dan geledigd worden, waardoor je er slanker uitziet. Voor meer informatie, kan je dit artikel lezen.

Jammer genoeg zal deze methode er niet voor zorgen dat de vetcellen uit je lichaam verwijderd worden. Wanneer je dan meer eet, zullen de vetcellen zich terug opvullen. Enter: het jojo-effect. 

Maar geen zorgen, want daar kunnen cryolipolyse en andere afslankingsmethoden een handje toesteken. Cryolipolyse is een niet-invasieve methode die vetcellen bevriest, waardoor ze uit het lichaam verwijderd zullen worden. Meer hierover, vind je later in dit artikel.

Benieuwd naar de afslankingsmethodes van Instituut Sanas? Ontdek ze op onze pagina over afslanking.

Ook bestaan er verschillende soorten diëten die beloven dat je snel gewicht zult verliezen, maar die op lange termijn meer kwaad dan goed doen. Daarom is het zeer belangrijk om eerst en vooral een gezonde levensstijl te ontwikkelen, want dat is de basis van gezond afvallen. Hieronder geven we zes tips om af te slanken die je makkelijk kan volhouden!

Gezond afslanken met deze zes tips

Tip 1: Eet je slank: ga voor een gezonde levensstijl

Diëten is niet voor iedereen weggelegd. Bovendien is het een last in je sociaal en druk leven en heeft het een grote impact op je humeur. Ga daarom niet op dieet, maar zorg ervoor dat je een gezonde levensstijl hebt. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar met kleine veranderingen kom je vaak al een heel eind. 

Vermijd bewerkt voedsel

Eerst en vooral is het belangrijk dat je minder bewerkt voedsel eet, zoals kant-en-klare maaltijden, want deze producten bevatten vaak veel calorieën en bewaringsmiddelen. Kook zoveel mogelijk zelf, want enkel dan weet je 100% zeker wat er in je maaltijd verwerkt zit en kan je dus gezond afslanken.

Kies voor gezonde voeding

Probeer ook zoveel mogelijk gezonde voeding te eten zoals groenten, fruit, vezelrijke voeding en volle granen. Kies in het vervolg voor volkoren pasta in plaats van gewone. Bovendien bevatten groenten en fruit veel water, mineralen, vezels en vitamines. Belangrijke voedingsstoffen! Het is maar een kleine aanpassing, maar je zult er wel de vruchten van plukken.

Let op voor toegevoegde suikers

Ten derde is het belangrijk om toegevoegde suikers te minderen. Dit zijn suikers die in bepaalde voedingsmiddelen zitten zoals snoep en koekjes. Ga in het vervolg voor een appel in plaats van die chocoladekoek en je zult vanzelf vermageren!

Consumeer voldoende eiwitten

Tenslotte, moet je voldoende eiwitten eten. Deze zijn namelijk uiterst belangrijk voor spieropbouw en zorgen ervoor dat je minder snel opnieuw honger zult hebben. 

Uit onderzoek blijkt dat eiwitten ervoor zorgen dat je vetvrije massa stabiel blijft, maar eiwitten helpen je ook om vetmassa te verliezen. Eiwitten kan je terugvinden in mager vlees, vis, kwark en logischerwijs in eieren.

Vergeet die strenge diëten en ga voor een nieuwe aanpak door kleine aanpassingen door te voeren in je dagelijkse voeding!

Tip 2: Drink gezond

Consumeer voldoende eiwitten

Gezond drinken begint bij genoeg water drinken. Maar wat is nu voldoende? Om te weten hoeveel liter water per dag je moet drinken, kan je gebruik maken van volgende formule: 0,3 x je lichaamsgewicht. Dit is dan het dagelijkse aantal liter water dat je moet drinken.

Daarnaast bestaat gezond drinken ook uit het vermijden van alcohol en frisdranken. Aangezien deze bestaan uit veel suiker en een hoog aantal calorieën zullen deze dranken je gewichtsverlies niet ten goede komen!

Uiteraard hoef je deze stoffen niet volledig te bannen, van het leven moet je ook nog kunnen genieten. Kies er bijvoorbeeld voor om enkel frisdrank en alcohol te drinken in het weekend, of bij speciale gelegenheden. Zo zal je al een heel pak minder calorieën binnenkrijgen.

Tip 3: Beweeg meer

Lichaamsbeweging zal je helpen bij het verbranden van calorieën én het verhogen van je stofwisseling. Sterker nog, onderzoek toont zelfs aan dat gezonder eten én meer bewegen, kan leiden tot 20% meer gewichtsverlies dan wanneer je enkel gezonder eet.

De algemene vuistregel is om minstens dertig minuten per dag te bewegen. Maar als je een job hebt waarbij de je hele dag zit, is het – volgens onderzoek – nodig om minstens 60 minuten per dag te bewegen. Zo kan je voldoende calorieën verbranden en vermijd je overgewicht. 

Bewegen kan je doen op allerhande manieren: een grote kuis houden, een toertje wandelen of gaan sporten. De key hier is om te ontdekken wat je écht leuk vindt. Een sport waarin je je volledig kan uitleven of waarmee je je gedachten kan verzetten is namelijk heel goed voor je mental health.

Tip 4: Op tijd je bed in

Een goede nachtrust is de basis van alles. Het is niet enkel goed voor je immuunsysteem, je hersenen en een betere gezondheid, maar het helpt je ook om je gewicht stabiel te houden. Uit onderzoek blijkt dat voldoende slaap kan helpen om de vetvrije massa stabiel te houden.

Tip 5: (Af)vallen, opstaan en weer doorgaan

Het kan zeer nuttig zijn om doelen te stellen vooraleer je begint met afvallen. Dit geeft je motivatie om te strijden voor dat lager vetpercentage. Voor sommige mensen helpt het ook om zichzelf te belonen wanneer ze een doel bereiken. Dit kan je doen door jezelf te verwennen met lekker eten, een uitstapje of een nieuwe outfit.

Trust the process

Al bij al is het belangrijk om te onthouden dat afslanken een proces is. Bovendien mag je niet vergeten dat het menselijk lichaam met veel meer bezig is dan enkel kilo’s kwijt te raken. Bij vrouwen zal het gewicht ook heel erg schommelen afhankelijk van de menstruatiecyclus. 

Daarnaast zie je op je weegschaal niet het verschil tussen vetmassa en spiermassa. Verlies dus nooit je motivatie door dat cijfertje op de weegschaal. Maar focus op het geheel van je afslankproces, op hoe je je voelt en welke veranderingen je ziet.

Het draait om meer dan alleen afslanken

Soms ondervind je moeilijkheden, maar dan is het cruciaal om te focussen op de positieve dingen. Het belangrijkste is dat je de veranderingen in je lichaam voelt. Voel je je energieker? Heb je meer zin in de dag? Kan je makkelijker de trap op? Pas je terug in die oude broek? Is je spiermassa toegenomen? 

Afslanken is echt meer dan enkel gewichtsverlies. Bovendien gaat het ook gepaard met allerhande gezondheidsvoordelen, zo daalt bijvoorbeeld je risico op hart- en vaatziekten.

Elk lichaam is anders

Je hebt het waarschijnlijk al honderd keer gehoord: elk lichaam is anders. Deze slagzin is echter heel belangrijk als je probeert af te slanken. Niet iedereen kan een wespentaille hebben, net zoals niet iedereen heel dunne benen of een volle poep kan hebben.

Focus op wat mogelijk is voor jouw lichaam en streef geen ideaalbeeld na waar je nooit aan zal kunnen voldoen. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het lichaam aanvaarden dat je hebt, en het resultaat nastreven dat binnen jouw mogelijkheden ligt.

Tip 6: Cryolipolyse, TBM en andere mogelijkheden

Heb je ondertussen een gezond gewicht maar raak je sommige vetten niet kwijt? Dat is normaal, want soms heb je nu eenmaal last van hardnekkig vet dat moeilijk kwijt te raken is met sporten. 

Hierbij kunnen cryolipolyse en andere afslankingsmethoden zoals TBM je helpen. Cryolipolyse helpt je om plaatselijk vet te verwijderen door het te bevriezen. Zo kan je alsnog je gewenste resultaat behalen!

In tegenstelling tot liposuctie, is cryolipolyse een niet-invasieve methode. Dit wilt zeggen dat er dus geen verdoving, naalden en littekens aan te pas komen. Klinkt best cool, toch (pun intended)? Lees zeker verder voor meer informatie over cryolipolyse.

Wil je ons volledige aanbod aan afslankmiddelen en huidverstrakkingsmethoden ontdekken? Bekijk dan zeker deze pagina.

Ontdek hoe wij jouw kunnen helpen vermageren

Kan ik je helpen?

Is er iets niet duidelijk of wil je graag meer informatie mijn diensten? Ik help je graag! Neem eenvoudig contact op via het formulier of contacteer mij gerust op 0492076963. 

Instituut Sanas is jouw huidspecialist. Met mijn jarenlange ervaring  in huidverbetering help ik je graag met het behalen naar jouw gewenst resultaat.

Add Your Heading Text Here